tisdag 6 oktober 2009

Vänskap som försvinner

Om du blir min vän,
vad kan man förvänta?
Har jag för stora krav?
Svek,lögner eller total tystnad?
Mycket har vi gått igenom,
glädje och sorg.
Vill fråga.
Vill inte fråga.
Du tiger,
jag med.
Kommer jag att sakna dig
om jag vänder mig om?
Troligtvis.
Är det värt att vänta
tills jag duger igen?
Troligtvis inte.
Kanske borde rannsaka mig själv,
inifrån och ut.
Alla som betyder nåt
stannar aldrig kvar.
Mitt eget värde ifrågasätts.
Det gör ont
ont som satan själv.
Jag är en krigare
stark som få,
med världens tyngsta säck
att dra runt på,
ensam.
Jag tror ingen kan förstå
mitt komplexa inre,
för utåt är det glatt,
löjligt glatt.
Babbel och skratt,
rappa repliker,
svarta steppskor på.
Men jag kan lova dig
att sorgens fåglar,
byggt bo i mitt hår.
Varför stannar du inte kvar?
Mitt stöd och min trygghet
har likt ett korthus
fallit.
Alltför många gånger.
Vilsen
så vilsen.
Hittar inte hem.
Har jag ett hem?
Jag famlar
snälla snälla
jag behöver en famn.
Som skeppet söker en hamn,
när stormen övergått till orkan.
Försöker hålla ihop
alla mina band,
men dom löses upp
ett efter ett
som socker i ljummet vatten.
Skölj mig med renat vatten,
jag vill börja om,
bli det barn jag en gång var.
Med ett hjärta rött och varmt.
Värm mig
med varma ord,
ord som betyder nåt
inget dravel,
det har jag haft nog av.
Får man vad man förtjänar?
Ond,manipulativ,lögnare
är det jag?
Kanske.
När man gått grusiga vägar
med många vägskäl,
isiga branter,
tvära kurvor,
utan ledsagare,
vad kan man förvänta sig?
Försöker ändå göra det bästa jag kan,
vara din vän.....

5 kommentarer:

  1. Men lilla gumman! Nu fick jag en stor klump i hjärtat. Det där lät inte som om du mår så bra... :(
    Men jag tror på dig, vi är lite lika du o jag. Mycket bubbel men lite svart inombords...eller!?

    Kramar till världens bästa Ulle.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att vi bokar helgen så ska jag ta hand om dig, gumman! Love you!

    SvaraRadera
  3. Tack Anna :) Mmm mycket bubbel och svart inuti,men nu har lite pyst ut så nu känns det bättre. Kram

    SvaraRadera
  4. Malin: Om vi blivit friska så tycker jag det låter som en toppenide :) Love you tooo ;)

    SvaraRadera
  5. Men hallå.... Jag var ju först med en kommentar! Var tog den vägen???????

    Skrev:
    Här kommer en liten kram.
    Sol Jenny

    SvaraRadera